poniedziałek, 5 maja 2014

Chleb pszenny razowy na zakwasie żytnim

Bardzo długo zbierałam się do przygotowania mojego pierwszego zakwasu. Wydawało mi się to skomplikowane i bardzo mnie to zniechęcało. Wreszcie się przełamałam, spróbowałam i…całkowicie zmieniłam zdanie! To nic trudnego a tym bardziej czasochłonnego, dlatego też zachęcam wszystkich do przygotowania swojego zakwasu i wypieku tego pysznego i zdrowego chlebka :) Przepis pochodzi z bloga sosweetsospicy.


Składniki na zaczyn :
50 g aktywnego zakwasu żytniego
150 g mąki pszennej razowej
300 ml wody w temperaturze pokojowej
Składniki na ciasto właściwe :
320 g zaczynu
100 ml wody w temperaturze pokojowej
250 g mąki pszennej razowej
100 g mąki pszennej
40 g mąki żytniej
2 łyżeczki soli
3 łyżki ziaren słonecznika

Sposób przygotowania :
Najpierw należy przygotować zaczyn : do wysokiego słoika wlewam zakwas, wodę, dodaję mąkę, mieszam dokładnie, przykrywam ręcznikiem i odstawiam w ciepłe miejsce na 12-24 godziny. Kiedy zaczyn jest już gotowy przygotowuję ciasto : w misce umieszczam wszystkie rodzaje mąki, sól i ziarna słonecznika, mieszam. Dodaję 320 g przygotowanego zaczynu, całość mieszam mikserem (końcówki świderki) aż ciasto zbije się w kulkę (około 3 minuty). Przykrywam ściereczką, odstawiam na 30 minut. Foremkę (25x12) wykładam papierem do pieczenia, przekładam do niej ciasto, wyrównuję, odstawiam do wyrośnięcia do ciepłego piekarnika (rozgrzewam go do 50 stopni , wyłączam i wstawiam foremkę) na 60 minut. Ciasto powinno urosnąć mniej więcej do poziomu brzegów formy. Wówczas wyciągam je z piekarnika, rozgrzewam go do 220 stopni. Przykrywam foremkę folią aluminiową tak, żeby nie dotykała ciasta, wstawiam do piekarnika, piekę 60 minut (na ostatnie 10-15 minut zdjęłam folię, żeby góra się ładnie przyrumieniła). Po upieczeniu wyjmuję chleb z foremki i studzę na kratce.

5 komentarzy:

  1. Wygląda fantastycznie, uwielbiam razowe chleby :) A takie domowe to już w ogóle.

    OdpowiedzUsuń
  2. piękny, kształtny bochenek:) uwielbiam domowe pieczywo:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda naprawdę świetnie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie ma nic lepszego jak świeże, domowe pieczywo!! Wygląda rewelacyjnie

    OdpowiedzUsuń

DZIĘKUJĘ ZA ODWIEDZINY I POZOSTAWIONY KOMENTARZ! ANONIMIE, PROSZĘ NIE POZOSTAWAJ BEZIMIENNY :)